søndag 23. oktober 2011

Lydighetstrening


Jeg er så heldig å ha valpekjøpere og venner som ønsker å trene lydighet sammen med meg ;) Jeg ligger fra nivå null og til bestått bronsemerke med mine hunder, så jeg har heller ikke kommet så langt :) 
Jeg tenker at vi tar utganspunkt i appell/bronsemerkeøvelsene som er:
  1. Visning av tenner
  2. Lineføring (gå på plass)
  3. Dekk fra holdt (dekk ved venstre side)
  4. Innkalling fra sitt
  5. Stå under marsj
  6. Enkelt dekk 1 min
  7. Helhetsinntrykk
Ved innlæring av disse øvelsene deles de opp i deløvelser. Kort fortalt: Visning av tenner f.eks. begynner med å lære hunden å komme inn til utgangsstilling (sitte på plass), deretter lærer vi "sitt og bli" og begynner sakte men sikkert å hilse på fører mens hunden skal sitte i ro. Vi tar ut én og én hund til å begynne med og lærer av hverandre ;)

Det er dermed ikke sagt at jeg venter at mine valpekjøpere stiler mot lydighetskonkurranser. Det er ikke sikkert at jeg kommer så langt eller, men det er en flott måte å "slite ut" hunden mentalt på - og ikke minst; meget bra sosial trening :) Gleder meg! Første gang blir på Midtsand den 5. november - klokkeslett kommer jeg tilbake til :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar