onsdag 7. mars 2012

Årsak til kun én eller få valper?

Jeg tenker og tenker. Føler meg ganske sikker på at Fryd ble parret til riktig tid. Det skjedde noe spesielt da Fryd var nesten 3 uker drektig. De tre dachsene våre dro på tur på egen hånd ved et uhell. Fryd ble med, men jeg følte meg helt sikker på at hun snudde ganske raskt, det gjorde hun ikke :( Vi fant henne etter en times tid på andre siden av åsen bak oss. Det er ikke mer enn ca 1 km unna, men jeg tror det var en påkjenning for henne i og med at hun ikke hadde klart å holde følge med dachsene og ble helt alene. De skal jo helst ikke utsettes for påkjenninger i denne perioden. Jeg var så sikker på at hun kom til å returnere, så jeg ropte ikke på henne en gang, jeg ropte bare på dachsene. Utrolig dumt, men det er lett å være etterpåklok.

4 kommentarer:

  1. Jeg fikk og bare 1 valp på standardtispa mi i janar i fjor. Hun ble parret 2 ganger med en ung hannhund. Hannhunden er selv fra et kull på 6 valper og tispa fra et kull på 8 stk...Hannhunden har i ettertid fått et kull til etter seg med 6 valper... Kan være at det var akkuratt denne kombinasjonen som ikke "funka"?

    SvarSlett
  2. En vet aldri, men jeg har faktisk mere tro på at det ble for stor påkjenning for henne. Hun var temmelig utslitt da vi fant henne, det var mye snø og hun hadde tydeligvis strevd :(

    SvarSlett
  3. Hm. Jeg har virkelg ingen erfaring altså. Det er er vel kanskje noe dere aldri får noe sikkert svar på. Synd med at hun stakk av akkurat da uansett, for kjedelig å tenke på at det KAN ha påvirka.
    Heelerverden kan absolutt ha bruk for mer enn en Fryd/Bryn-valp. Jeg har å ikke gitt opp håpet om at det er 2 eller 3 der da :-)

    SvarSlett
  4. Ja vi får se ;) Men det kan virkelig være sånn, det er akkurat i den tiden fostrene skal feste seg til livmor.

    SvarSlett