mandag 10. september 2012

Slutten for vårt dachs-oppdrett :(

Jeg må nok innse at vårt oppdrett på en av verdens herligste raser, dachs, er over :( I alle fall de linjene vi har nå, med dronninga vår, Ruby, og ugangskråka, Dina, som utgangspunkt. Etter Ruby er det kun 2 tisper, Cleo med irishypoplasi og Cola med K1 rygg (bryst) samt 2 forkalninger i nakkeregionen. Det er i hovedsak forkalkninger i ryggen som er problemet for dachs, derfor ble det ikke anbefalt hverken av Stigen eller Sunnhetsutvalget i NDF å utelukke Cola fra avl. Dachs med forkalkninger i ryggen opp til K4 kan brukes, og vi hadde i tilfelle tenkt å bruke en hann med K0. Etter Dina er det kun 1 tispe, som vi ikke eier. I ettertid har det vist seg at Ruby (Colas mor) har en sjelden hudsykdom, arvelighet uviss, men heldigvis har ingen av hennes 8 valper arvet den. Da hun var 7 år ble det også oppdaget en suselyd på hjertet og det viste seg at den ene klaffen var litt fortykket. Etter 5 måneder var hjertesykdommen betydelig forværret med vann på lungene og hjertet hadde vokst så her har det gått fort. Vi prøver nå medisiner, og det ser heldigvis ut til å hjelpe - gode snille Ruby, med verdens herligste gemytt! Alt dette til sammen gjør at vi velger å ikke fortsette på disse linjene. Å kjøpe ny dachs er helt uaktuelt på nåværende tidspunkt, men kanskje en gang i fremtiden. Jeg spekulerer i tilfelle på dverg strihår (det må bli strihår!) og jeg har sett meg ut seriøse oppdrettere både i Sverige, Danmark og i Norge ;) Vi får se hva tiden bringer - kanskje møter jeg den perfekte fórvert og kan begynne å se etter en liten dverg snart?
Nå har vi altså 6 hunder og kun en som går i avl, lille herlige Fryd. Hun fikk løpetid i dag, og da er det bare ca 7 mnd igjen til vi kan begynne å glede oss til et nytt kull. Eik rekker da å bli så gammel (1 år) at både øyelysing og patella-test blir gjennomført før vi tar den endelige bestemmelsen om vi skal kombinere Fryd og Bryn igjen - enn så lenge ser det meget bra ut ;) Jeg leter selvfølgelig etter andre partnere, men har ennå ikke funnet den "perfekte" :) Vi ønsker fórvert til eventuell tispe fra dette kullet :D

4 kommentarer:

  1. Det er leit når det ikke går som man planlegger og drømmer om med oppdrettet. Men det er som du sier, hvem vet hva framtida bringer!

    SvarSlett
  2. Ja dette vet vel du også alt om, Siv :( Men vi får ta det som det kommer ;)

    SvarSlett
  3. Trist at det ikke blir mer dachsopdrett hos dere, men sikkert det rette valget når det dukker opp uforutsette ting.Men det er jo kjedelig når det ikke blir som planlagt.Håper du finner en forvert så du kan få deg en liten umulig dvergdachs snart, er nok mange gode kennler å se på der i gården ;) Det er jo langhår du skulle sett etter, hehehe, lite pelsstell på de ;)Så har du jo heelervalpeplaner å se fram til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har virkelig heeler-valper å se frem til - gleder meg stort til det :) Men jeg klarer ikke å slippe dachsen helt. Dachs er en helt utrolig herlig rase, og det er nok i utgangspunktet strihår som ligger mitt hjerte nærmest ;) Når det gjelder pelsstell, ja så burde en velge en av de andre variantene. Problemet er at de oppdretterne jeg føler at jeg "kjenner" og ønsker meg hund fra, har strihår :) Både korthår og langhår er selvfølgelig like herlige som strihåren ;)

      Slett